کد مطلب:90421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

نکاتی جالب در روایت











1. عرض اعمال بر امام معصوم در هر عصر و زمان كه در این حدیث و روایات دیگر به آن تصریح شده است.

2. تقدیر از عمل انسانی داود، با اینكه پسر عمویش معاند و دشمن خاندان عصمت بود و باید كه عملكرد شیعیان، سرمشق دیگران قرار گیرد.

3. امام علیه السلام وظیفه ی هر فرد مسلمان را در مقابل این دستور الهی، مشخص نموده،

[صفحه 442]

خواه طرف مقابل هم به وظیفه اش عمل كند، یا نه و خواه در عقیده، یكسان باشند و یا نباشند و به تعبیر دیگر انجام وظیفه ی یك فرد، به دیگری متوقف نیست، «قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا تقطع رحمك و ان قطعتك.»: ارتباط خویشاوندی با ارحامت قطع مكن اگر چه او با تو قطع كند. خلاصه این فرمان الهی را نباید بر زمین گذارد، زیرا هیچ عذری نمی تواند از اقامه ی این واجب جلوگیری نماید.

«ان رجلا اتی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا رسول الله! ان لی اهلا قد كنت اصلهم و هم یوذونی و قد اردت رفضهم، فقال له رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: اذن یرفضكم الله جمیعا، قال: و كیف اصنع؟ قال: تعطی من حرمك و تصل من قطعك و تعفو عمن ظلمك، فاذا فعلت ذلك، كان الله عز و جل لك علیهم ظهیرا.»: مردی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید، عرض كرد یا رسول الله! خویشاوندانی دارم كه به آنها صله و بخشش می كنم و آنها در مقابل این عمل انسانی اذیتم می كنند بنابراین از این پس، تصمیم دارم كه آنها را ترك كنم! شما چه می فرمایید؟ پیامبر فرمود: اگر چنین تصمیمی بگیری، خداوند همه ی شما را رها نموده و به حال خودتان وامی گذارد. گفت: پس وظیفه ام چیست و چه می باید كرد؟ فرمود: آنكه تو را محروم كند، انعام كن و آنكه با تو قطع رحم نموده، با او پیوند نما و آن كس كه به تو ستم نمود، از او بگذر و عفوش كن، اگر چنین كاری بكنی، خداوند در مقابل رفتار سوء آنها، از تو پشتیبانی می كند و از این پس گزندی از آنها به تو نخواهد رسید.

[صفحه 443]


صفحه 442، 443.